Over de helft, Eerste trip - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Esmé Arkes - WaarBenJij.nu Over de helft, Eerste trip - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Esmé Arkes - WaarBenJij.nu

Over de helft, Eerste trip

Door: Esmé Arkes

Blijf op de hoogte en volg Esmé

03 December 2015 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Het is nu 3 december dus bij jullie in Nederland, sinterklaastijd! Maar hier in Zuid-Afrika zijn de winkels al een maand lang versierd met kerstspullen. En niet een klein beetje ook. Op iedere bordje een kerstmuts en rond iedere stelling hangen slingers. Nu het eind van het jaar naderd, komt voor mij de tijd van vakanties. Afgelopen week zijn we naar Clarens, Drakensberg en Lesotho geweest. En vrijdag gaan we naar de Panoramaroute, Kruger Park, Swaziland, St. Lucia en Durban.

15 November
In deze week heb ik veel geleerd op stage. Ik was druk bezig met verslagen en voor deze verslagen had ik onderwerpen opgeschreven die ik wilde leren. Een paar collega's zagen dit en hebben me de hele week van alles geleerd. Maandag en Woensdagavond ben ik wezen beachvolleyballen. Nouja maandag alleen. Woensdag hebben we 5 minuten gespeeld. Na 5 minuten begon het super erg te stormen. Je zag de lucht gewoon bruin worden van de zandstorm die eraan kwam. We zijn dus maar gestopt en naar huis gegaan.
De rest van de week ben ik non-stop bezig geweest met school en het boeken van onze vakantie naar Clarens.

20 November
Deze week 4 dagen en een ochtendje naar stage geweest. Woensdagavond hebben Michelle en ik een eindfunktie gehad van het werk. Het was echt super gezellig en op een top locatie. Donderdagavond gingen we de huurauto ophalen. Best wel spannend omdat alles hier links is. We hadden verwacht dat we een schakelauto zouden krijgen. Maar helaas bleek dit niet het geval. Vrijdagochtend zijn we met zijn tweeën alleen naar stage geweest om naar het OK te mogen en een sentinel node procedure bij het wonen. Ze gaan dan opzoek naar de lymfeklieren. Echt interressant om te zien.
Vrijdag aan het begin van de middag was het dan zover!! Eindelijk op ons eerste tripje. Als eerste reed Michelle en halverwege zijn we geswitcht. Ik was best een beetje zenuwachtig maar het viel zo erg mee. Eenmaal in Clarens aangekomen was het zoeken naar onze lodge. Na een tijdje zoeken en off-road te hebben gereden, hadden we hem eindelijk gevonden. Helaas kwam de eigenaar gelijk naar ons toe en vertelde hij ons doodleuk dat de dak van de accommodatie er was afgewaait. We hebben echt staan lachen en gedacht wtf maakt hij nou een grapje? Nope, we zijn naar een andere locatie verplaatst. En deze was me toch top. We zaten bijna in de Golden Gate Highlands en hadden echt een super uitzicht.

21 November
Deze ochtend zijn we wezen raften. Het water aan het begin was zooo koud, niet normaal. Toen we bij de vertrekplaats arriveerde moesten bijna alle gidsen al lachen. Hahah 5 meiden in 1 boot. Behalve onze gids, die keek wat minder blij. We zijn van deze plaats met een grote pick-up truck naar het begin van de route gegaan. Daar aangekomen kregen we uitleg en kleding. Onze gids kon er gelukkig wel om lachen dat hij met 5 meiden in die boot zat. Aan het eind hebben we de foto's en filmpjes gekocht die tijdens het raften waren gemaakt.

22 November
We gingen deze dag naar Drakensberg. Onderweg reden we door de Golden Gate Highlands en zijn we gestopt in een Cultureel dorp. Hier zagen we hoe de mensen in Lesotho leefden van vroeger tot nu. Vanaf dit dorp zijn we doorgereden naar Harrissmith om daar wat te eten. Ik was blij dat we daar snel weer weg waren, want we voelden ons er totaal niet op ons gemak. Uiteindelijk zijn we aangekomen dichtbij Giant's Castle. Een plaats in Drakensbergen. We zaten aan de voet van de berg keten. We hadden net als de dagen ervoor een super mooi uitzicht. We verbleven in een backpackers lodge dus deelden we de keuken. Tijdens het avondeten stapt er opeens een jongen binnen en vraagt in het Nederlands of wij een aansteker hadden. Wij helemaal verbaast want eerder op de dag kwamen wij in het Culturele dorp ook al een Nederlander tegen. Ook al praten we met zijn allen 24/7 Nederlands, als er dan een ander bijkomt is het toch vreemd om Nederlands te praten.

23 November
Vandaag zijn we naar Giant's Castle geweest. Eerst hebben we ontbeten bij Valley Bakkery, een super goede bakkerij in een piepklein dorpje. De weg naar Giant's Castle was niet al te best en er liepen ook regelmatig beesten over de weg. Bij Giant's Castle hebben we Bushman muurschilderingen gezien van +- 5000 jaar oud. Eigenlijk had ik me er veel meer bij voorgesteld en het was ook niet zo bijzonder om te zien. Na daar even te hebben rondgelopen en de tour hebben gedaan zijn we doorgereden naar de andere kant van Drakensberg. We zaten hier in een rondavel, het leek wel op het huisje van de 7 dwergen. De boven verdieping had een open verbinding met de rest van het huis. Toen we de trap op liepen zagen we 4 kleine bedjes staan en dus leek het het nog meer op het huisje van de 7 dwergen. Boven sliepen we met zijn drieën dus er was een bed over. Gelukkig maar. Ik heb uiteindelijk twee matrassen op elkaar gegooid, omdat de ene zo dik was als een kussen en de ondere was iets dikker maar was zo oud dat hij compleet doorgelegen was.

25 November
Omg, het was dan zover. Ik zou voor het eerst in mijn leven gaan knol rijden. Sorry voor de mensen die ik nu beledig, maar paardrijden is echt niks voor mij. Het was dus ook een eens en nooit weer ervaring. Ik had het wel met dat beest te doen, want we gingen door de heuvels/bergen en sommige stukken waren echt stijl. S'middags zijn we naar een klein klein pasje geweest met een watervalletje, op internet stond dit beschreven als een zwembad, maar helaas.
S'avonds kwamen we er achter dat we de verkeerde auto mee hebben gekregen van het verhuur bedrijf. We zouden een 4 wielaandrijving krijgen, en kregen een 2 wielaandrijving. Dit betekende dus dat we Sanipas naar Lesotho niet konden rijden. En we de volgende 2 dagen moesten cancellen.
We zijn uiteindelijk weer teruggereden naar de backpackers lodge van twee nachten daarvoor. Onderweg zijn we gestopt bij de Waterval van Howick.

26 November
S'ochtends hebben we ontbeten bij Valley Bakkery. We zijn toen teruggereden naar de Golden Gate om daar te gaan picknicken. Toen door naar Clarens en Fouriesburg. We waren er gelukkig sneller dan we dachten en reden er eerst voorbij. De lodge stond omschreven als Melkstalle en wij dachten ahhh dit is wel goed, idk wat het moet voorstellen maar het is wel goed. Het was echt super mooi en met weer een geweldig uitzicht. Het is een gerestaureerde melkstal van vroeger. Eigenlijk stonden er alleen nog maar 2 muren van alles en heeft de eigenaar die er nu opzit het weer helemaal opgebouwd. S'avonds heb ik voor het eerst sinds minstens 8 jaar weer in bad gezeten. Ik heb hier normaal gesproken zo'n hekel aan. Maar dit bad was echt groot waar je heerlijk in kon liggen en er was een groot raam dat je vanuit bad een super uitzicht had op de heuvels.
Aan het eind van de avond kwam de eigenaar bij ons of we ook een koud biertje wilden. Dit konden we natuurlijk niet afslaan, dus hebben we bijna de hele avond rond een kampvuurtje gezeten, en gezellig gekletst.


27 November
Vandaag zijn we naar Lesotho geweest. We waren bang dat we er niet in zouden komen, maar gelukkig is alles gelukt. Ons plan was om naar een park te gaan waar je dinosporen kon zien. Na onze tomtom meerdere keren te hebben ingesteld en van allerlei mensen te hebben gevraagd, hadden we het gevonden. Het bleek totaal geen park te zijn, alleen een plekje aan een soort van rivier. Uiteindelijk heeft een jonge die er met koeien liep ons rondgeleidt. We zagen intotaal 4 sporen, of nouja misschien moesten het sporen voorstellen. Het waren 3 ronde gaten, maar niet zo groot als dat je ze verwacht. Ongeveer zo groot als wanneer je je hand spreidt. En de 4e was even groot als de andere drie alleen in de vorm van een vogelpoot. Het stelde dus niks voor. We zijn toen naar een park daarin de beurt gereden waar je kon lopen. We stapten daar uit de auto en blijkbaar was er een feestje op de parkeerplek/braaiplaats. Er renden allerlei mensen naar ons toe en ze waren zo blij en vrolijk, echt leuk om te zien. Ik denk dat we in totaal wel 100 keer op de foto zijn geweest met deze mensen.
S'avonds hebben we met zijn 5en gebraait/bbqen en na de tijd een vuurton aan gezet. We hebben bijna de hele tijd buiten gezeten en vallende sterren gespot.

29 November
Gisteren aan het einde van de middag thuisgekomen. Na wat gestress over de sleutel kon we eindelijk naar binnen. In de ochtend zijn we eerst nog wezen hicken. Pfff wat een eind was dat. De eigenaar van de lodge beveelde het aan want het uitzicht vanaf boven moest echt prachtig zijn. Er was alleen geen pad naar boven en we moesten zelf maar zien welke route je nam. Uiteindelijk boven gekomen bleek dat hij wel gelijk had. Wat een uitzicht.
Zondagochtend zijn Lisa en ik weer teruggegaan naar het verhuurbedrijf van de auto. We waren namelijk zo dom geweest om de hoedenplank uit de auto te halen voor dat we weg gingen en hebben hem niet meer terug geplaatst. Nadat ik terug was heb ik gezellig met het thuisfront geskypt. Helaas hadden we ze slecht nieuws, de dag voordat ik op vakantie ging is moos (onze kat) aangereden :(

Nu is het donderdag 3 december alweer. Dat betekent dat ik hier al drie maand zit, maar ook dat ik morgen weer op vakantie ga, na 4 dagen te hebben gewerkt. Dit keer gaan we naar Kruger om hopelijk de big 5 te spotten!! Heb der zin in.

Adios iedereen!!

  • 03 December 2015 - 15:40

    Richard :

    Hey Es weer een mooi verslag van je vakantie .
    Wist niet dat je dat allemaal durfde vooral raften.
    In vakantie in Luxemburg kon je nog niet kano varen en dan nu raften.
    Echt wel zielig voor die man met 5 meiden in de boot en natuurlijk niks doen.
    hoop dat het Kruger park ook zo mooi is .genieten essie voor je het weet zit je weer in Nederland.
    liefs je vader

  • 03 December 2015 - 15:57

    Anet Arkes:

    Hey Schattie

    Wat een prachtige ervaring doe jij op.
    Ik zie dat je van alles geniet.
    Je stage vind je top en ook de gezelligheid met de meiden en alles er om heen. Ik vond het eerst wel een beetje eng dat je moet rijden met je stuur aan de andere kant
    Maar toppie dat je het doet. Knap hoor!!!!
    Ik wens je heel veel plezier met deze trip.
    En Kiek UUT
    Heel veel liefs je ma

  • 03 December 2015 - 19:24

    Crystel:

    Wauw Esmé, ik lees je verslagen en wat een fantastische tijd heb je daar zeg!! Gaaf he, om eens een tijd in het buitenland te wonen!
    Dit pakken ze je niet meer af, wat een mooie ervaringen!
    Ik ben toch best jaloers op je hoor!!! Geniet er nog van!
    Liefs Crystel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmé

Ik ben Esmé, 19 jaar oud en kom uit Schuinesloot. Een klein plaatsje in Overijssel. Ik studeer in Groningen MBRT, wat staat voor medische beeldvormgeving en radiotherapeutische technieken. Denk bijvoorbeeld aan röngtenfoto's, mri-scans, CT-scans, patiënten bestralen en ga zo nog maar even door. In het derde jaar van mijn opleiding begint de stage. Aangezien er zo weinig stage plekken zijn in Nederland, is er een grote kans dat je in België of Duitsland wordt geplaatst. Dit sprak mij niet zo aan, dus heb ik er voor gekozen om op stage te gaan naar Zuid-Afrika. Hier zit ik 5 maand, op 6 Februari ben ik weer terug. Ik probeer zo vaak mogelijk dit blog bij te houden, en anders verschijnt er vast wel van alles op Facebook.

Actief sinds 05 Sept. 2015
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 8097

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 06 Februari 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: