Tweede vakantie en nog maar een maandje! - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Esmé Arkes - WaarBenJij.nu Tweede vakantie en nog maar een maandje! - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Esmé Arkes - WaarBenJij.nu

Tweede vakantie en nog maar een maandje!

Door: Esmé Arkes

Blijf op de hoogte en volg Esmé

11 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Onze vakantie was echt top!! We zijn naar de panoramaroute, Kruger park, Swaziland, St. Lucia en Durban geweest. Genoeg gezien dus, echt heel mooi! 15 Januari ga ik weer op vakantie, dit keer de garden route (swerelds grootste wijnstreek) en Kaapstad.

6 December
In deze week hoefde ik maar 4 daagjes te werken, aangezien we vrijdags weer op vakantie gingen. Ik had al een tijdje niet gesport en gevolleybald en daar had ik deze week echt weer zin in, dus ik mensen geappt om te kijken hoelaat er training was. Wat bleek was dat er geen training meer is tot half januari. Op zich ook logisch want het is hier nu zomervakantie en daar had ik helemaal niet aangedacht.
Vrijdags gingen we om 8 uur s'ochtends met de bus van Bloemfontein naar Johannesburg. De bus was echt helemaal top, want de stoelen zaten super fijn. Helaas hadden we wel wat vertraging en kwamen we aan op het busstation van Johannesburg wat midden in Down Town ligt. Niet de plek waar je graag komt. We stapten uit de bus en ik voelde me ook absoluut niet veilig daar. Ik weet niet waarom, maar ik was blij dat we daar redelijk snel weg waren. Toen hebben we onze auto opgehaald, een automaat. Ik heb nog nooit in een automaat gereden. Op zich is het niet moeilijk maar toch rij ik liever in een geschakelde auto.
Na lang in de file te hebben gestaan en een verschrikkelijk ongeluk te hebben gezien, konden we eindelijk doorrijden. We waren er vanuit gegaan dat we rond 7 uur bij de lodge zouden zijn, maar dit werd half 11.

Op zaterdag zijn de de Panoramaroute gaan rijden. Echt gaaf. We gingen als eerste naar God's window. Toen naar Berlin falls, naar Lisbon falls, Burck luck potholes en als laatste naar de 3 Rondavels. Echt mooi om dit allemaal te zien. Bij al deze plekken waren ook genoeg kraampjes met souverniers.

Zondag 6 December zijn we opweg gegaan naar Kruger park. Onze eerste Game-drive zou om kwart over 4 beginnen!!! Op zoek naar alle dieren. Het is hier nu zomer dus we hebben echt veel jonkies gezien. Tijdens onze eerste game-drive liep er ineens een jonge neushoorn over de weg en de gids was echt heel verbaasd en blij want dat gebeurt bijna nooit wanneer neushoorns jonkies hebben. We hebben ook een grote groep olifanten gezien, deze groep bevatte twee kleintjes van maximaal 3 dagen oud. Het laaste half uur van de tour reden we in het donker en kregen we schijnwerpers om opzoek te gaan naar de dieren. Echt gaaf.

Dag 2 in kruger (7 december) begon lekker vroeg. Half 4 moesten we ons bed uit, omdat we om kwart over 4 moesten verzamelen voor de morning walk. We hebben 4 uur door het park met twee gidsen gelopen. Echt heel bezonder. We kwamen de neushoorn met de jonkie van de dag ervoor 2-3 keer tegen en we stonden super dichtbij. Ook kwamen we een hyena tegen. Rond 8 uur waren we weer terug. Toen we terug kwamen bij de lodge was de buitenkeuken echt een bende en alles was vernield. Apen hadden onze kastjes uit de schanieren getrokken en alles kapot gemaakt en opgegeten. Sandra was thuis en lag opbed maar zij had niks gehoord.
Smiddags hebben we door het park gereden en zijn we van allerlei beesten tegengekomen.

Dag 3 in Kruger (8 december) Deze begon nog eerder dan de dag ervoor. Half 3 gingen we eruit. Maar het regende en onweerde super hard. We hebben onze gids gebeld en gevraagd of het door zou gaan, maar helaas werd het afgeblazen :( onze laatste kans om leeuwen te zien ging niet door. We zijn weer gaan slapen en rond 8 uur gingen we rijden. We hebben de hele dag in de auto gezeten om kruger door de komen. We hebben veel gezien maar geen leeuw en geen luipaard.

9 December gingen we naar Swaziland. Dit is echt een stuk groener dan Zuid-Afrika. Aangekomen bij de lodge hebben we wat gegeten en zijn we naar een marktje geweest wat dichtbij was. Het stond aangegeven als een marktje maar hij was echt gigantisch met +- 75 kraampjes. Gelijk aan het begin kwamen we al nederlanders tegen en in de lodge zaten ook nederlanders en belgen. Op de markt heb ik best wel veel souverniers gekocht. Ik heb eindelijk mijn struisvogelei met de big5 erop, daar ben ik zo blij mee, maar ik heb ook een canvasdoek die is geschilderd in de vorm van afrika met de big 5. Super blij met deze dingen. Savonds hebben we typisch Swazi's gegeten. Een soort pap met chakalaka, spinazie, en kip in een speciale pindasaus.

10 December zijn we naar een cultureeldorp in Swaziland geweest. We hebben vanalles geleerd over hoe ze vroeger leefden. Zo mocht bijvoorbeeld de vrouw de hersenen van een beest niet eten, omdat ze anders slim werd. De tong mocht ze niet eten omdat ze anders te veel zou gaan praten. En ze mocht de poten niet eten omdat ze anders weg kon lopen. Aan het eind hebben we een show gezien met dans en zang. 3kwart van het publiek was Nederlands. Wij waren met zijn 5en, er waren 5 oudere mensen en een jong stel die nederlands spraken.
Smiddags kwamen we aan bij onze lodge/villa. We zijn wezen zwemmen bij het zwembad wat er bij zat want het was er echt goed heet.

11December zijn we verder gereden naar St. Lucia. Het was hier echt vies warm. 35 graden maar dan hoe het in Nederland ook is met die temperatuur. Zo klef en benauwd. Aan het eind van de middag hebben we een boottocht gedaan. Opzoek naar de nijlpaard. Deze hebben we genoeg gezien en ook twee kleine nijlkrokodillen. Je kon goed zien dat ze hier ook te maken hadden met droogte want de boot lag 1.5m lager dan normaal en dat kon je merken als je op de boot wilde komen.
De nijlpaarden die we zagen hadden een speciale naam. Ze komen namelijk iedere avond rond tien uur uit het water en lopen dan over de straten in St. Lucia. Helaas hebben we dit niet gezien.

12 December zouden we richting dolphin coust gaan, maar toen we daar aankwamen bleek de gegevens niet goed te zijn van de lodge. Naar heel wat gebel hebben we besloten om door te rijden naar Durban. Het was hier net zoals in St. Lucia vies warm. We hadden geen airco dus lieten we de ramen open. Het regende s'avonds dus koelde het wat af. We lagen niet al te laat op bed en waren toen nog even aan het kletsen met de lampen aan en de ramen open. Dit hebben we geweten. Binnen een mum van tijd waren er vet veel vliegende mieren binnen. Heel veel en het waren er heel veel en overal op de vloer lagen vleugels want die lieten ze los. Gelukkig heeft de manager alles weggehaald en de ramen dichtgedaan. Hij moest wel lachen, want ja wie laat er nu de ramen open? En hun eten de nog grotere varianten altijd.

13 December zijn we Durban ingegaan. Eerst naar het strand en de marktjes daar. Helaas was het weer slecht. Veel wind, grijze lucht en maar 22 graden. Geen strandweer dus. Smiddags zijn we wezen winkelen in een groot winkelcentrum en s'avonds zijn we daar naar de nieuwe bond film geweest.

14 December. Het weer was nog wat minder dan de dag ervoor. 20 graden, veel wind, grijze lucht en regen, veel regen. We gingen naar Ushaka. Hier heb je meerdere parken bij elkaar. We zijn naar een soort Seaworld geweest met dolfijnen en zeehonden shows. Daarna zijn we naar Dangerous creatures geweest met heel veel soorten slangen, kikkers, spinnen en reptielen. Als laatste zijn we naar het waterpark gegaan. Uiteindelijk van Zuid-Afrika's hoogste glijbaan geweest. Eens en nooit weer!!!! Ondanks de regen en de kou een leuke dag gehad.

15 December. De terugreis van Durban naar Bloem. Het viel me reuze mee. Het duurde 6 uur. De tweede stop die we maakten was in Senekal, een plaatsje +-2 uur van Bloem. 2 van ons moesten naar de wc maar bij Wimpy's waar we aten was geen water. Ze zijn langs 3 dingen geweest maar overal was het water op. Zuid-Afrika heeft namelijk te maken met de ergste droogte in 20 jaar. En Senekal heeft daar flink onder te leiden. Toen wij er waren hadden de inwoners alleen water tussen 7uur s'avonds en 7uur s'ochtends. Op dit moment de week van maandag 4 januari, is daar geen water meer beschikbaar voor de mensen en de droogte houdt nog aan.

16 December was echt een luie dag. Het was voor ons een extra dag vrij aangezien de afdeling dicht was om reconcilation day. S'avonds zijn we met alle nederlandse studenten uiteten geweest.

24 December, de dag van kerstavond. Heel bijzonder, maar hier sloot de afdeling al om 10 uur, want je moet je wel voorbereiden op kerstavond. Na boodschappen te hebben gedaan voor kerst, ben ik met Sandra naar het zwembad gegaan aangezien het hier weer goed warm was. S'avonds hebben we de film The Grinch gekeken, nou voor iedereen die er van houdt, sorry maar wat een verschrikkelijke film.

1e Kerstdag moesten 2 van ons stage lopen, samen met michelle en lisa heb ik ontbeten en de middag was lekker om niks te doen. Dus ben ik maar op het balkon gaan liggen om lekker bij te kleuren! S'avonds hebben we met zijn allen gekookt en gegeten.

2e Kerstdag was hebben we met zijn allen gelunchd en het plan was om s'avonds uiteten en uit te gaan, maar wat bleek alles was dicht.

27 December was de zondag naar kerst. Onze collega's hadden ons verteld dat er overal Sale was. Helaas viel het tegen en is het niet te vergelijken met Nederland.

31 December, oudjaarsdag. Ook dit keer waren we om 10 uur vrij. Oud en nieuw is toch anders zonder oliebollen (oke vetkoek lijkt erop maar is het niet), vuurwerk en al wat bij oud en nieuw hoort. Michelle en ik zijn overdag eerst naar mimosa geweest om wat spullen te kopen voor s'avonds. We kwamen ook langs een klerenwinkelen en of course, sale en leuke kleding. Uiteindelijk een leuk jurkje gekocht voor s'avonds.
S'avonds zijn we eerst uiteten geweest. Vlak voor het nieuwe jaar zijn we naar een club in de buurt gegaan.

Het weekend van 8 januari
Vrijdags ben ik met een paar van de nederlandse studenten naar de film geweest. Gewoon omdat het kan en het is hier zo goedkoop om dat te doen. Je betaald hier ongeveer 3 euro voor een ticket.
Zaterdag zijn we met bijna alle nederlandse studenten uiteten geweest. Het is namelijk ons laaste weekend samen. De tijd vliegt echt!
Aan het begin van de week zijn de ouders van Sandra hier in Zuid-Afrika gekomen en zondag zijn we met haar ouders en opa/oma uiteten geweest. Na wat gedoe met de taxi (want geen van alle wist waar het was) waren we er aangekomen en konden we weer naar huis.
Deze week was echt zooooo warm ronde de 40 graden en jullie konden in Nederland schaatsen over de straat. Wat een verschil.

De tijd vliegt echt. Over een maand ben ik alweer thuis. Als ik hiervoor een jaar had gezeten had ik het echt niet erg gevonden, maar nu het eind dichtbij komt vind ik het ook wel goed om weer terug te gaan. Maar dat heb ik altijd met het eind, aan het eind vind ik het altijd wel goed geweest.

Adios!! Tot over een maandje, ik ga eerst nog even genieten van mijn vakantie voordat ik terug ga naar het koude Nederland!

  • 11 Januari 2016 - 16:44

    Mariette:

    Hallo Esme, fijne vakantie gehad , zo te lezen en te zien op de foto's. Geniet nog maar van deze laatste maand daar in Bloemfontein. Voor je het weet zit je weer op de fiets naar Hardenberg. Fijne tijd daar en tot ziens. Groeten Rinus en Mariette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmé

Ik ben Esmé, 19 jaar oud en kom uit Schuinesloot. Een klein plaatsje in Overijssel. Ik studeer in Groningen MBRT, wat staat voor medische beeldvormgeving en radiotherapeutische technieken. Denk bijvoorbeeld aan röngtenfoto's, mri-scans, CT-scans, patiënten bestralen en ga zo nog maar even door. In het derde jaar van mijn opleiding begint de stage. Aangezien er zo weinig stage plekken zijn in Nederland, is er een grote kans dat je in België of Duitsland wordt geplaatst. Dit sprak mij niet zo aan, dus heb ik er voor gekozen om op stage te gaan naar Zuid-Afrika. Hier zit ik 5 maand, op 6 Februari ben ik weer terug. Ik probeer zo vaak mogelijk dit blog bij te houden, en anders verschijnt er vast wel van alles op Facebook.

Actief sinds 05 Sept. 2015
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 8106

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 06 Februari 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: