Al bijna op de helft, NOOO - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Esmé Arkes - WaarBenJij.nu Al bijna op de helft, NOOO - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Esmé Arkes - WaarBenJij.nu

Al bijna op de helft, NOOO

Door: Esmé Arkes

Blijf op de hoogte en volg Esmé

07 November 2015 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Ondertussen is het al weer 7 November dus dat betekend dat ik al iets meer dan 2 maand van huis ben. Over twee weken gaan we dan met zijn vijven voor het eerst op reis!! Kijk er nu al naar uit.

11 Oktober
Op de een of andere manier herinner ik me weinig van deze week. Het komt misschien doordat we niet echt iets bijzonders hebben gedaan. Maandag en Woensdag waren volleybalavonden en donderdagavond was zwemavond. Overdag hadden we stage van half 8 tot +- 4uur. Vrijdag zijn Michelle, Sandra en ik naar de Makro gegaan. Ik zat namelijk al een hele tijd te twijfelen of ik een camera moest kopen. Hier zijn ze namelijk een stuk goedkoper dan in Nederland. Uiteindelijk heb ik er eentje gekocht, zo kan ik goede foto's maken tijdens de reizen.
S'avonds zijn we met alle 11 Nederlandse studenten uiteten geweest en hebben we de avond afgesloten met een cocktail drinken.
Zaterdags was Sandra jarig, dus zijn Natasja en zij wezen winkelen om een verjaardagsoutfit te kopen. Zo hadden wij de tijd om haar kamer te versieren en haar bed vol ballonnen te gooien. S'avonds een feestje gehad bij haar appartement, dit omdat erin de stad een groot festival was wat niet erg veilig was.

18 Oktober
Dit was helaas niet echt een top week. Maandag en Dinsdag waren prima. Maar in de nacht van dinsdag op woensdag werd ik om twaalf uur al wakker met het gevoel, zoooo ik heb goed geslapen. Helaas duurde dit een paar seconden en merkte ik dat ik ziek was en heb toen zowat de hele nacht moeten overgeven. Woensdagochtend zou ik een presentatie moeten geven aan collega's dus ik baalde ook dat ik ziek was. Woensdag en donderdag ben ik thuis gebleven, maar ik verveelde me dood. Hier werkt de tv namelijk niet. Dus dan kan je alleen maar op bed liggen en niks doen. Vrijdag voelde ik me gelukkig al weer wat beter en ben ik weer naar stage gegaan. Maar hoelanger ik daar was, hoe zieker ik me weer voelde. De stagebegeleider en Michelle vonden het dus ook dat ik maar weer naar bed moest gaan. Toen heb ik de hele middag geslapen en was ik eigenlijk weer helemaal fit toen ik wakker werd.
S'avonds ben ik wel meegeweest naar de film, even wat anders dan 3 dagen in huis zitten.
Zaterdag was er vlak buiten bloemfontein een foodfestival. Echt super leuk en gezellig. Er waren allemaal eettentjes uit verschillende landen en er waren meerdere podia waar optredens waren. Je kon er ook van alles doen, onder andere een game-drive. Dit hebben we helaas niet gedaan. Maar toen het begon te schemeren kwamen er twee neushoorns heel dicht bij. Je kon ze goed zien, ze stonden op +- 30 meter. Zo gaaf!!
Zondag was een rustig dagje. Nog even gewerkt aan de presentatie die ik op maandag moest inhalen. En s'avonds hebben we gezellig bij elkaar gezeten en watermeloen gegeten. Echt niet normaal hoe groot dat ding was. Ik was nieuwsgierig hoe zwaar hij was en heb hem gewogen. 9,3 kilo voor maar 4,- euro. Echt bizar!!

25 Oktober
Maandag en dinsdag ben ik alleen naar stage geweest. Dit keer was Michelle ziek. Vrijdags was Julia jarig, hoofd van de collega's. En dat moest gevierd worden op zijn Zuid-Afrikaans. Wij hadden 2 appeltaarten gebakken en toen kwamen er nog 4 of 5 taarten bij. En dit werd natuurlijk allemaal opgegeten met +- 12 collega's.
Vrijdagsmiddag waren Michelle en ik om 12 uur vrij. Er zou eindelijk een schoonmaker voor onze badkamer komen. Het plafond was namelijk zwart van de schimmel. Helaas kwam deze niet opdagen. Er werd tegen ons gezegd dat hij zaterdag zou komen, maar helaas... Hij kwam weer niet.
Vrijdagmiddag zou ik ook mijn fiets gaan ruilen bij de Universiteit. Daar aangekomen was de complete hoofdingang geblokkeerd door minstens 8 politiewagens. Deze week waren er namelijk protesten aangezien de regering het schoolgeld flink omhoog wil doen.

30 Oktober
Een leuk weekje was dit. Maandag was een zeer rustige dag op stage. S'avonds ben ik alleen naar de volleybal gegaan. Sandra was namelijk het hele weekend bij het kindertehuis van haar opa en oma. En Michelle, Lisa en Natasja gingen uiteten. Maar het volleyballen was zo gaaf!! Na een half uur trainen begon het ineens hard te waaien en zagen we al dat er een donkere lucht aankwam. Vlak daarna begon het eerst te onweren, maar dit was echt bijzonder. Iets wat je niet vaak meemaakt. De mensen waren ook blij ermee. Want dat zou betekenen dat het zo zou gaan regenen. En dat deed het ook. We hebben nog een half uurtje getraind daarna. In de regenen en met onweer. Met het was echt leuk. Iets wat ik me in Nederland niet zou kunnen voorstellen.
Woensdags had ik weer een presentatie, maar op de een of andere manier krijgen de studenten (michelle en ik) de rot onderwerpen. Ik heb nu twee keer dingen moeten opzoeken wat allang niet meer wordt gebruikt. 1 van de twee is 25jaar geleden voor het laatst in Nederland gebruikt. Eén van de dokters vond het ook onzin dat we dit als onderwerpen kregen.
Woensdagmiddag zijn we door Dr. Nel gevraagd of we vrijdagavond ook plannen hadden. Ehmmm nope. Oke, willen jullie dan mee naar een eindejaarsfunctie? Je moet wel gekleed in wit met rood. Oh oh, dat wordt dus eerst winkelen. Donderdag en vrijdagmiddag zijn we na stage wezen winkelen en heb ik uiteindelijk wat rode sieraden gekocht.
Vrijdagochtend zijn we eerst naar Theatre gegaan. Hier hebben we een sentinel node procedure (Nuclear onderzoek waarbij ze opzoek gaan naar lymfeklieren) gezien. Echt heel interessant. Dr. Nel wilde graag een foto van dat Michelle en ik in die gekke pakjes stonden xp
S'avonds zijn we met onze stagebegeleider Je'nine, Dr. Nel en haar dochter naar het feest, running of the bulls, gegaan. We hebben ons er prima vermaakt, ook al kenden we niemand op hun na.

3 Oktober
Dit weekend zijn we op zaterdag wezen winkelen. Zondag zijn Michelle en ik naar de Botanical Gardens gegaan. Oke dit klinkt suf, maar het was best leuk. We hebben er zowat de hele middag gelopen en foto's gemaakt. Er was ook een looproute van ongeveer anderhalf uur door de heuvels die erbij lagen. En boven aan de top had je een mooi uitzicht!!
Maandag en dinsdag was het hier echt koud!! Oke, 19 graden. Maar als je van 32 naar 19 gaat is dit echt koud. Het koudste was nogwel de wind. Deze kwam blijkbaar van zee (de verkeerde kant voor deze tijd van het jaar) en dat kon je goed merken.

7 November
Deze week helaas te horen gekregen dat onze geboekte tour gecanceled is. Nooooo!! Het zou al over 2 1/2 week plaats vinden :( Nu vrijdagavond wezen plannen van hoe en wat. We hebben besloten om toch maar zelf te gaan reizen. Zondag wordt het dus hotels bellen en alles goed plannen. We zijn vrijdagavond naar de Euniche kerstmarkt geweest. Volgens iedereen de kerstmarkt van Bloemfontein. Hier een leuke sleutelhanger gekocht. Michelle en ik waren er de week ervoor ook al geweest en toen heb ik een typisch afrikaans welkomsbord gekocht.
Vanochtend zijn we naar de boerenmark geweest. Echt leuk! Ze verkopen er van alles. Eten, afrikaanse spullen en....... STROOPWAFELS!!! Een Nederlandse man is hier lang geleden heen naar toe verhuisd en staat hier iedere zaterdag op de markt met drop, speculaas, stroopwafels (warm van de plaat) en nog wat typische Nederlandse dingen. Het was zo gek om tegen een vreemde Nederlands te praten. Op deze markt heb ik uiteindelijk een souvernier gekocht. Een neushoorn gemaakt van ijzerdraad met kralen. Echt super mooi.
Gisteren is ook de volgende stage bekend geworden! Ik kom weer terug in het koude Overijssel :) Op naar een stage in Hardenberg en weer thuis wonen.

Heee iedereen!! Zal de volgende keer er eerder weer wat opzetten en geen maand wachten xp Ik ga namelijk op reis de 20ste!!

Adios!!

  • 07 November 2015 - 19:21

    Larissa:

    nice, esme om te horen. ik mis je echt honnepon!! liefs je zusjee xxx

  • 07 November 2015 - 19:26

    Ria:

    Heey esmee

    Wat weer super leuk om weer wat van je te lezen.
    A die belevenissen.
    Fleur en jort verteld tegen iedereen die het horen wil mijn grote nicht esmee woont nu in Afrika.
    Dan leg ik het natuurlijk uit.haha
    Maar ze vinden het zo gek dat je nu zover weg bent.

    Maar geniet maar lekker nog.
    Voor je het weet ben je weer in ons koudekikkerland.haha
    Veel plezier op de volgende reis.
    En wel blijven schrijven hoor!
    Kunnen wij ook mee geniet :)
    Groetjes en knuffels erwin, Ria, fleur & jort xxx

  • 07 November 2015 - 19:30

    Mariette En Rinus:

    Hè Esme, wat een mooi verhaal heb je er weer van gemaakt. Heel leuk om te lezen. Maar.... het is hier niet koud in overijssel hoor, afgelopen nacht was het de warmste nacht ooit , in de maand november hé. Het was 15 graden vanacht. Leuk dat je in Hardenberg een stageplek krijgt, en thuis wonen is toch ook wel weer leuk hè. ?...!!! Maar eerst nog 3 maanden genieten van Afrika. Esme veel plezier en we wachten weer op nieuwe verhalen van jou uit Bloemfontein. Groeten van Rinus en Mariette

  • 08 November 2015 - 10:37

    Anet:

    Hey Topper van mij

    Wat super allemaal dat je het zo naar je zin hebt.
    Het is hier wel een rustig in huize Arkes nu jij daar zit.
    Vind jij vast niet, want als we samen aan het Skype zijn is er in huize Arkes veel kabaal.
    Geniet en pas goed op je zelf!!
    Voordat je het weet ben je weer thuis.

    Liefs en kus
    Je allerliefste moeder Anet

  • 08 November 2015 - 11:00

    Ruben:

    donders mooi om te horen dat je het daar naar je plezier hebt, ik ben blij als je er weer bent, kan je mooi mijn klusjes weer doen zoals tafel afruimen enzo ;) ;).gekheid. nog veel plezier daar gr je broer

  • 22 November 2015 - 15:39

    Lia:

    Hey meid.
    Wat fijn voor jou dat je het zo naar de zin hebt en ja de tijd vliegt. Nog even en dan ben je weer terug in het koude kikkerlandje.Het is hier nu 3 graden soms wat natte sneeuw. Dus geniet van de warmte daar je zult het hier wel weer koud genoeg krijgen.Wat een mooie foto's. Je kunt je er dan wat bij voorstellen hoe het daar is. We missen je welhoor maar dank zij deze site blijven we toch wat op de hoogte. Verder hier in Nederland althans op Schuineslootweg 20 weinig nieuws te melden. Gelukkig hier nog geen ziektes alleen work and no play. ha ha. Nou meid geniet ervan neem een borrel ( zag ik op de foto) pas goed op jezelf en tot gauw schrijfs.
    Veel liefs kus en knuffel .
    Lia en Herman.

  • 27 November 2015 - 15:31

    Sandra:

    Hoihoi,


    Wat fijn om te lezen dat je het zo na je zin hebt!! En wat een leuke fotos!
    Het klinkt allemaal erg intressant en leuk. Stiekem ben ik wel wat jaloers!
    En wat een heerlijk weer daar! Inderdaad wat iedereen hierboven ook schrijft,
    geniet er nog maar eventjes van, want zo warm is het hier helaas niet...
    Ben heeeeeeel benieuwd na al je verhalen,
    maar eerst vol op genieten Essie!!!
    Ik app je nog wel eventjes!

    Liefs en dikke kus,

    Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmé

Ik ben Esmé, 19 jaar oud en kom uit Schuinesloot. Een klein plaatsje in Overijssel. Ik studeer in Groningen MBRT, wat staat voor medische beeldvormgeving en radiotherapeutische technieken. Denk bijvoorbeeld aan röngtenfoto's, mri-scans, CT-scans, patiënten bestralen en ga zo nog maar even door. In het derde jaar van mijn opleiding begint de stage. Aangezien er zo weinig stage plekken zijn in Nederland, is er een grote kans dat je in België of Duitsland wordt geplaatst. Dit sprak mij niet zo aan, dus heb ik er voor gekozen om op stage te gaan naar Zuid-Afrika. Hier zit ik 5 maand, op 6 Februari ben ik weer terug. Ik probeer zo vaak mogelijk dit blog bij te houden, en anders verschijnt er vast wel van alles op Facebook.

Actief sinds 05 Sept. 2015
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 8102

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 06 Februari 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: